Veiligheid

x

Internetoplichting

Steeds meer zaken gaan via internet: bankzaken, een verhuizing doorgeven, belastingaangifte doen. Helaas komt oplichting via internet ook steeds meer voor. Denk bijvoorbeeld aan valse e-mails (phishing), fraude via de mobiele telefoon (Whats-app) of bankzaken. 

Verschillende trucs
Er zijn vele vormen van oplichting en verschillende trucs waarmee mensen worden opgelicht:

  • meekijken bij pinnen.
    Criminelen proberen over de schouder mee te kijken om te zien welke pincode iemand intoetst. Bijvoorbeeld bij de kassa in de winkel of door vlak achter iemand te gaan staan bij een geldautomaat.
  • babbeltrucs.
    Oplichters komen vaak betrouwbaar over. Ze bellen aan, spreken je op straat aan of bellen op. Zogenaamd namens de bank, de thuiszorg of zelfs om een toiletbezoek voor hun kind. Of er komt zogenaamd een monteur die onafgesproken iets in huis komt controleren en jou afleidt; intussen laat hij de deur openstaan voor een tweede persoon om binnen te komen.

Lees hieronder wat het is en hoe je het kunt voorkomen.

Phishing of valse e-mails

In een bericht, bijvoorbeeld een e-mail of sms, wordt gevraagd om te klikken op een link of om in te loggen. Die link kan bijvoorbeeld leiden naar een valse website van een bank, waarin je gevraagd wordt om gegevens in te vullen. Op deze manier proberen internetcriminelen toegang te krijgen tot jouw computer of persoonlijke gegevens. 
 
Voorkom Phishing:
  • Klik nooit op een link van een mail die je niet vertrouwt.
  • Download geen bijlage.
  • Bij twijfel bel de organisatie waar het om gaat, zoals de bank en zoek daarvoor zelf het telefoonnummer op.
Gaat het om geld? Gaat het om belangrijke gegevens? Is er haast bij? 
Let op! Vraag hulp aan iemand die u vertrouwt. Eerst checken, dan klikken.

Hulpvraagfraude bijvoorbeeld via Whatsapp

Bij hulpvraagfraude doet een oplichter zich voor als een bekende via bijvoorbeeld WhatsApp. Bijvoorbeeld als jouw (klein)zoon of (klein)dochter, maar regelmatig ook als vriend of vriendin. Er wordt gevraagd om hem of haar snel te helpen door geld over te maken of te klikken op een betaalverzoek.
 
Voorkom hulpvraagfraude:
  • Maak nooit zomaar geld over zonder dat je de persoon zelf daadwerkelijk hebt gesproken of gebeld.
  • Controleer altijd rechtstreeks bij de bekende door zijn/haar oude nummer te bellen.

Voorkom meekijken bij het pinnen

Let op het volgende:

  • Scherm bij het intoetsen van de pincode de toetsen af met hand of portemonnee.
  • Staat iemand te dicht achter jou, vraag dan om meer privacy.
  • Laat je niet afleiden tijdens het pinnen.

Trap niet in babbeltrucs

  • Doe niet zomaar de deur open voor een onbekende.
  • Laat nooit een onbekende binnen en sluit de deur als je binnen iets gaat halen.
  • Pin nooit zomaar aan de deur als je niet zelf iets hebt besteld.
  • Geef jouw pinpas nooit uit handen. Ook niet als iemand aanbiedt om te helpen bij het pinnen.
  • Pin ook niet wanneer iemand anders de betaalautomaat wil vasthouden. Op die manier kan iemand mogelijk meekijken met jouw pincode.

Meer informatie?
Kijk op de website van Fraudehelpdesk of de website van Veilig internetten. En op Maak het ze niet te makkelijk.   
 
Ook is er een speciale website Zowerktfraude om fraude te leren herkennen. Je kunt online 10 lessen krijgen in het frauderen. Dat klinkt misschien raar, maar het is een opvallende en leerzame manier om fraude te leren herkennen en te voorkomen. De website is een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de gezamenlijke banken.

Herken en voorkom fraude in 10 lessen

i

Een online gratis training om 10 veelgebruikte oplichterstrucs te herkennen en te voorkomen. Deze website is van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de gezamenlijke banken.

 
Ben je slachtoffer van oplichting?
Maak hiervan melding, vraag advies of schakel hulp in. 
Kijk op de website van Slachtofferwijzer.

Over veilig wonen

Je veilig voelen is heel persoonlijk. Denk bijvoorbeeld aan
  • veilig voelen in de wijk. Het beveiligen van jouw huis tegen inbraak. Op de website van het Politiekeurmerk vind je meer informatie en tips.
  • zorg aan huis wanneer je zelf de voordeur niet open kunt doen: welke veilige oplossingen zijn mogelijk?
  • thuis willen blijven wonen met personenalarmering. Meer informatie bij Alerta Meld en Zorgcentrale of het Zorgloket.
Wil je meer informatie, dan is een wijkbijeenkomst over veiligheid mogelijk. Neem hiervoor contact op met Wijkracht.
Of volg een cursus gericht op veilig voelen zoals een cursus zelfverdediging, judo, aikido, beheersingstraining of voor jezelf leren opkomen; kijk op de pagina over Sport voor meer informatie. Of stel jouw vraag aan het Zorgloket.

Zorgloket Hengelo

i

Het Zorgloket is er voor mensen van alle leeftijden die ondersteuning nodig hebben. Het Zorgloket is te vinden op het Publieksplein in het Stadskantoor. Balie Zorgloket is geopend: maandag tot en met donderdag van 08.30 tot 16.30 uur en vrijdag van 08.30 tot 12.00 uur.

Burgemeester van der Dussenplein 1
7551EB Hengelo

0742459131
zorgloket@hengelo.nl

Politiekeurmerk.nl

i

Het Politiekeurmerk Veilig Wonen is een keurmerk voor woningen die voldoen aan een aantal eisen op het gebied van inbraakpreventie en sociale veiligheid. De eisen die het keurmerk stelt, zorgen ervoor dat een inbreker langer de tijd nodig heeft om een woning binnen te komen.

Churchilllaan 11
3527GV Utrecht

pkvw@hetccv.nl

Flyer over veilig zorg aan huis

i

Het centrum voor criminaliteitspreventie en veiligheid, (CCV) is een onafhankelijke stichting die helpt veiligheidsproblemen in kaart te brengen en op te lossen. De flyer geeft informatie over hoe je veilig zorgverleners binnenlaat in huis.

Alerta

i

Alerta adviseert organisaties om technologische innovaties onderdeel te maken van het dagelijkse (zorg)proces.

074 255 0080

Deze website gebruikt cookies - Meer informatie over cookies verberg melding