Computer en internet

x

Iedereen heeft wel eens problemen met de computer, e-reader of mobiele telefoon:

  • de laptop loopt vast.
  • de mail werkt niet goed.
  • je krijgt weer die onbegrijpelijke foutmelding.

Ontwikkelplein Bibliotheek Hengelo
Het Ontwikkelplein in de Bibliotheek Hengelo Stad is gratis toegankelijk voor iedereen. Je hoeft geen lid te zijn van de bibliotheek. Kom naar het Ontwikkelplein voor tips, advies en praktische hulp. Voor al je vragen over computers, e-readers, internet of mobiele telefoons. Er zijn elke week verschillende spreekuren. 

Oefenplein
Je kunt gratis en zelfstandig oefenen bij het Oefenplein om jouw computer vaardigheden te verbeteren. Elke maandagmiddag, woensdagochtend en woensdagmiddag is een bibliotheekmedewerker aanwezig om je te helpen. Je kunt natuurlijk ook zelfstandig aan de slag zonder een afspraak te maken.

Ontwikkelplein

i

Inwoners van Hengelo met al hun digitale vragen en problemen gratis terecht in Bibliotheek Hengelo. Bij het Ontwikkelplein zijn verschillende spreekuren voor tips, informatie en praktische hulp. Bijvoorbeeld om beter Nederlands te leren, om online toeslagen aan te vragen en om digitale formulieren te leren invullen. Of met vragen over werk en voor opleidingsadvies. Hulp bij problemen met je computer, laptop, smartphone of e-reader. En voor een luisterend oor.

Beursstraat 34
7551HV Hengelo

0742452566

Klik & Tik: de basiscursus werken met een computer

 
Voor mensen die nog nooit of nauwelijks met een computer gewerkt hebben, is er de cursus Klik & Tik.
Deze cursus is gratis en in deze cursus begin je bij het begin:
  • een computer aanzetten,
  • typen,
  • tekst aanpassen en
  • een e-mail opstellen. 
Meer informatie en aanmelden?
Neem contact op met de bilbiotheek Hengelo.
 

Klik & Tik

i

Een basiscursus voor mensen die nooit of nauwelijks met een computer hebben gewerkt.

Beursstraat 34
7551HV Hengelo

0742452565
klantenservice@bibliotheekhengelo.nl

Het Informatiepunt Digitale Overheid, het IDO: wat is dat?

Gratis hulp bij vragen over diensten van de overheid zoals bijvoorbeeld over huurtoeslag, AOW, uitkering, belasting of PGB. Dat krijg je bij het Informatiepunt Digitale Overheid, afgekort het IDO. Je vindt het IDO in de Bibliotheek Hengelo Stad. 
 
Met al je vragen over de diensten van
  • de belastingdienst
  • het CAK, Centraal Administratie Kantoor
  • het CBR, Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
  • het CIZ, Centraal Indicatiestelling Zorg
  • het CJIB, Centraal Justitieel Incassobureau
  • DUO, Dienst Uitvoering Onderwijs
  • SVB, Sociale Verzekeringsbank
  • UWV, Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen
Je hoeft geen afspraak te maken. Spreekuren zijn:
  • elke maandag van 14.00 tot 16.00 uur en van 18.00 tot 20.00 uur;
  • elke dinsdag van 10.00 tot 13.00 uur;
  • elke woensdag van 10.00 tot 13.00 uur. 

Informatiepunt Digitale Overheid

i

Antwoord op vragen over bijvoorbeeld huurtoeslag, AOW, werk, belastingen of boetes. Wegwijzer naar de juiste organisatie in Hengelo. Medewerkers van de bibliotheek helpen bij digitaal contact met de overheid of verwijzen door. Elke maandag van 14.00 tot 16.00 uur en van 18.00 tot 20.00 uur. Elke dinsdag en elke woensdag van 10.00 tot 13.00 uur. Telefoonnummer tijdens spreekuren 06-13199253.

Beursstraat 34
7551HV Hengelo

0742452565
klantenservice@bibliotheekhengelo.nl

Leren omgaan met de digitale overheid

Een verhuizing doorgeven, indienen van de belastingaangifte en het gebruiken van een DigID.

Dit zijn voorbeelden van overheidszaken die je tegenwoordig met de computer en internet moet regelen.

Ook is er de Berichtenbox van de overheid en deze vind je op internet en daarvoor heb je jouw DigiD nodig.

In de cursus Digisterker leer je hiermee omgaan. De cursus is gratis, op tijd aanmelden is belangrijk.

Digisterker

i

Cursus over het regelen van zaken via de computer. Bijvoorbeeld het doorgeven van een verhuizing of het indienen van de belastingaangifte.

Beursstraat 34
7551HV Hengelo

0742452565
klantenservice@bibliotheekhengelo.nl

Digitaal fit met SeniorWeb Hengelo

De computer is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. De corona pandemie heeft dat nadrukkelijk aangetoond.
 
Je kunt veel zaken vanuit huis via de computer regelen, zoals bankzaken, inschrijven op een nieuw huurhuis, het boeken van een vakantiereis, het kopen van een treinkaartje of informatie opvragen bij de digitale overheid. Ook het beheren en bewerken van foto's is een behoorlijke klus voor jong en oud.
 
SeniorWeb Hengelo helpt iedereen in zijn eigen tempo met een enthousiast team van docenten/vrijwilligers. De leslocatie van SeniorWeb Hengelo is gevestigd in de Bibliotheek Hengelo aan de Beursstraat 34.

Seniorweb Hengelo

i

SeniorWeb wil de digitale wereld begrijpelijk te maken, zodat iedereen het gemak en het plezier van computer en internet kan ervaren. Uitgangspunt hierbij is dat dit gebeurt vóór en dóór ouderen. Cursusleider: Henk de Wit tel. 0622204062.

0622204062
info@seniorwebhengelo.nl

Voorkom oplichting via internet

Valse mails of telefoontjes zijn tegenwoordig steeds moeilijker te herkennen.
Er zijn vele vormen van oplichting en verschillende trucs waarmee mensen worden opgelicht, zoals 
  • Meekijken bij pinnen
    Criminelen proberen over de schouder mee te kijken om te zien welke pincode iemand intoetst. Bijvoorbeeld bij de kassa in de winkel of door vlak achter iemand te gaan staan bij een geldautomaat.
  • Babbeltrucs
    Oplichters komen vaak betrouwbaar over. Ze bellen aan, spreken je op straat aan of bellen op. Zogenaamd namens de bank, de thuiszorg of zelfs om een toiletbezoek voor hun kind.
  • Hulpvraagfraude
    Bij hulpvraagfraude doet een oplichter zich voor als een bekende via bijvoorbeeld WhatsApp. Bijvoorbeeld als jouw (klein)zoon of (klein)dochter, maar regelmatig ook als vriend of vriendin. Er wordt gevraagd om hem of haar snel te helpen door geld over te maken of te klikken op een betaalverzoek.
  • Phishing
    In een bericht, bijvoorbeeld een e-mail of sms, wordt gevraagd om te klikken op een link of om in te loggen. Die link kan bijvoorbeeld leiden naar een valse website van een bank, waarin je gevraagd wordt om gegevens in te vullen. Op deze manier proberen internetcriminelen toegang te krijgen tot jouw computer of persoonlijke gegevens. 
Ben je slachtoffer van oplichting?
Maak hiervan melding, vraag advies of schakel hulp in. 
Een overzicht van de verschillende mogelijkheden vind je op www.slachtofferwijzer.nl 
 
Tips om oplichting te voorkomen
 
1. Voorkom meekijken bij pinnen
  • Scherm bij het intoetsen van de pincode de toetsen af met hand of portemonnee.
  • Staat iemand te dicht achter jou, vraag dan om meer privacy.
  • Laat je niet afleiden tijdens het pinnen.
2. Trap niet in babbeltrucs
  • Doe niet zomaar de deur open voor een onbekende.
  • Laat nooit een onbekende binnen en sluit de deur als je binnen iets gaat halen.
  • Pin nooit zomaar aan de deur als je niet zelf iets hebt besteld.
  • Geef jouw pinpas nooit uit handen. Ook niet als iemand aanbiedt om te helpen bij het pinnen.
  • Pin ook niet wanneer iemand anders de betaalautomaat wil vasthouden. Op die manier kan iemand mogelijk meekijken met jouw pincode.
3. Voorkom hulpvraagfraude via bijvoorbeeld WhatsApp
Maak nooit zomaar geld over zonder dat je de persoon zelf daadwerkelijk hebt gesproken of gebeld. Controleer altijd rechtstreeks bij de bekende door zijn/haar oude nummer te bellen.
 
4. Voorkom Phishing via bijvoorbeeld nepmailtjes
  • Klik nooit op een link van een mail die je niet vertrouwt en download geen bijlage.
  • Bij twijfel bel de organisatie waar het om gaat, zoals de bank en zoek daarvoor zelf het telefoonnummer op.
  • Gaat het om geld? Gaat het om belangrijke gegevens? Is er haast bij? Let op! Eerst checken, dan klikken.
Meer informatie? 
Deze website gebruikt cookies - Meer informatie over cookies verberg melding